no-img
دنیای طرح

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک - دنیای طرح - نکاتی در مورد طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک


دنیای طرح
مطالب ویژه
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک
امتیاز 5.00 ( 2 رای )
zip
آبان 15, 1399

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک


طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

سبک کلاسیک در معماری داخلی تقریبا همیشه یک برگ برنده محسوب می شود، به این دلایل:

سبک کلاسیک هرگز از مد خارج نمی شود، همیشه لوکس و ظریف به نظر می رسد و فضای اشرافی و سلطنتی را در خانه ایجاد می کند.

ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

سبک کلاسیک در معماری داخلی بر اساس نظم، تقارن و تعادل است که مربوط به آرمانهای امپراتوری یونان و روم است.

طراحی سبک کلاسیک:

با هماهنگی، تقارن، دقت زیاد و ظرافت معروف است که ویژگی کلیدی و اصلی این سبک تقارن است. که همه این ویژگی ها از ابتدا و از کوچکترین بخش ها تا آخرین و پیچیده ترین جزئیات کار به صورت کاملا دقیق، درست و ظریف پیش می رود.

عنصر اصلی در سبک کلاسیک:

استفاده از نقطه کانونی در مرکز اتاق است که اطراف آن با تعادل بصری شکل می گیرد، به عنوان مثال یک شومینه با یک آینه تزیین شده در بالای آن به همراه میز و صندلی منطبق بر فضا در دو طرف شومینه که به ایجاد نقطه کانونی و مرکزی و تقارن فضا کمک می کنند.

شومینه:

جز موارد ضروری و لاینفک فضاهای کلاسیک به شمار می رود. که این عنصر به عنوان نقطه مرکزی اتاق نشیمن محسوب می شود که به طور کلیشه ای، نمایشی و یا حقیقی باعث گرما بخشی فضای داخلی و نیز ایجاد احساس نزدیکی و جمع شدن افراد به دور هم می شود. نمای شومینه اغلب با سنگ های طبیعی و جزئیات و قطعات فولادی دکور شده است.

ستون

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

ستون نیز یکی دیگر از ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی است که مربوط به دوره معماری یونانی و رومی می شود. به این ترتیب خطوط عمودی در فضاهای داخلی، بر روی دیوارها و یا پرده ها میتوانند این ویژگی را نشان دهند و آن را تکرار و تاکید کنند. استفاده از دکوراسیون و تزیینات سبک کلاسیک، علاوه بر رعایت جزییات معمارانه فضا، می تواند برای شناسایی یک فضا به عنوان سبک کلاسیک کمک شایانی کند.
ارتفاع زیاد فضاهای داخلی، ستون های بلند باستانی و قدیمی، پرده های نزدیک به هم و سرتاسری، فراوانی آینه، گلدان و مجسمه های برنزی، دکوراسیون داخلی فضاهای سبک کلاسیک را شامل می شوند.

رنگ در سبک کلاسیک 

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

پالت رنگی سبک کلاسیک در معماری داخلی اغلب از طبیعت الهام گرفته می شود که زیبا و آرامش بخش می باشند: بژ، کرم، خاکستری، طلایی، هلویی، نقره ای، زیتونی و قرمز. سبک کلاسیک با هیجان های اضافی، شارپ بودن و تضاد بیش از حد در فضا منافات دارد. همچنین می توان از انواع مختلفی از رنگ های تنالیته زرد، آبی ها، سبزها، قهوه ای نرم تر و ملایم تر، رنگ های مات مانند خاکستری، قرمز مایل به صورتی و صورتی استفاده کرد. تمامی رنگ ها باید آرام، متین، نرم و گرم باشند و نیز به ایجاد حس صلح طلب، دنج و  آرامش بخش در فضای داخلی کمک کنند.

هنگامی که تمایل به استفاده از رنگ سفید دارید، می توانید:

نوع مات و تیره آن را انتخاب کنید. می توان با ترکیب رنگ سفید با کمی از رنگ های ملایم و گرم مثل شیری، آن را از حالت خنثی محض به حالت گرمتری نزدیک کرد تا بدین شکل هم فضای گرمتری داشته باشیم و هم از فضای خنثی محض که یادآور سبک مدرن و مینیمال است، فاصله بگیریم.

دیوار در سبک کلاسیک

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

هنگام تزئین دیوار اغلب از پارچه های دیواری، پانل های دیواری چوبی، کاغذ دیواری با کیفیت بالا با الگوی کلاسیک و نیز اندود گچ استفاده می شود. به طور کلی، استفاده از تعداد محدودی از رنگ ها و مواد و متریال در این سبک بسیار اهمیت دارد. کاغذ دیواری باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد: پارچه ای یا ابریشمی. پانل چوبی نیز باید از چوب گرانبها ساخته شود.

کف و سقف در سبک کلاسیک

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

سقف بیشتر در رنگ تنالیته سفید و سایه هایی از آن طراحی می شود: رنگ های فیلی، کرم و شیری مثال هایی از آن هستند. باید کاملا صاف و نرم باشد. از عناصر و المان های محبوب و عملا اجباری از دکور سقف، گچ کاری است: تزیینات و کاربندی های پر از جزییات سقف به همراه حاشیه های آن، گرد کردن گوشه ها، محل قرارگیری لوسترها، میل پرده ها، پانل های مختلف که همه و همه می بایست در این بخش به درستی دیده و پرداخته شود. اغلب به جای پرداخت گچ کاری از دکورهای فوم و یا اندود استفاده می شود.

متریال کف در سبک کلاسیک:

در معماری داخلی به طور معمول شامل پارکت، لمینت و چوب در انواع و اقسام آن می باشد. در آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی می توان از کاشی با تزئین زیاد و یا سنگ طبیعی استفاده کرد.

مبلمان در سبک کلاسیک در معماری داخلی

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

خطوط ساده و متقارن در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

این ها معیار اصلی برای انتخاب مبلمان در سبک کلاسیک در معماری داخلی هستند. البته گزینه ایده آل این است که مبلمان آنتیک باشد، اما این دسته از مبلمان، بسیار در دسترس عموم قرار ندارد، بنابراین شما می توانید فضای داخلی خود را با مبلمان مدرن و شیک امروزی که در سبک و ظاهر کلاسیک طراحی و ساخته شده اند، دکور کنید. تمام مبلمان باید ظریف، ساده و با دقت انتخاب شود. سبک کلاسیک از شلوغ کاری و ازدحام و شتاب زدگی پرهیز می کند- یک بار به طور کامل با دقت به جزییات توجه کنید تا مبلمان خوبی انتخاب کنید تا بتوانید برای مدت بسیار طولانی از آن لذت ببرید.

مبلمان ساخته شده از چوب و روکش:

با رویه شیشه ای و اشکال و فرم های انحنادار جز دکوراسیون داخلی واقعی فضای کلاسیک محسوب می شود. هنگام انتخاب مبلمان نیز می توان به این صورت عمل کرد: مبل های رنگ کرم و یا قهوه ای با تزیینات گل دار و یا خطوط راست و مستقیم بافته شده با رنگ طلایی – که نمونه ای از سبک کلاسیک است.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

پارچه هایی که در سبک کلاسیک در معماری داخلی مورد استفاده قرار می گیرد:

بسیار زیبا و بی نظیر است. برخی از شایع ترین آنها مانند پنبه، کتان، کرباس و مخمل در فضای داخلی کلاسیک استفاده می شود.

کف طبیعی چوب، سنگ یا سنگ مرمر جز بهترین مواد در محیط های به سبک کلاسیک می باشند که به خوبی با طرح های به رنگ طبیعی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

در هنگام انتخاب مواد و مصالح پایانی کار، ترجیح داده می شود تا از مواد و مصالح طبیعی مانند سنگ مرمر، پارکت، منسوجات با کیفیت بالا استفاده شود. زیرا وظیفه اصلی سبک کلاسیک ایجاد احساس سرور و شادی و ظرافت در داخل فضا است.

چکیده ای از ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

نظم، تقارن و تعادل از ویژگی های اصلی اسن سبک به شمار میرود.

معروف به سبک سلطنتی و تجمل گرایی گذشته (دوران روم و یونان باستان)

وجود نقطه کانونی در فضا مانند شومینه و یا آینه، با گردآوری مبلمان به دور آنها

استفاده از رنگ ها و متریال طبیعی در فضا

استفاده از تزیینات بی شمار در فضا به طوریکه در تضاد با سبک مینیمال می باشد.

پارچه های طبیعی و شیک

نمونه ای از نمای خارجی سبک کلاسیک در معماری

 طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

ویژگی های سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

نئوکلاسیسم تعبیری مدرن از سبک دکوراسیون کلاسیک است؛ بنابراین ویژگی های مشخص کلاسیک تقریبا بدون تغییر حفظ شده‌اند. اگرچه از لحاظ بصری ساده‌تر است اما هنوز هم یک سبک غنی ، لوکس و قابل احترام با مواد و دکوراسیون گران قیمت است. نئوکلاسیک به فضا نیاز دارد زیرا کل ترکیب دکوراسیون به آن بستگی دارد؛ این سبک به سمت تقارن و حضور مراکز برجسته ای که در قسمت داخلی بنا شده است گرایش پیدا می‌کند. به طور مثال ، یک شومینه در اتاق نشیمن ، یک میز ناهارخوری لوکس در آشپزخانه یا یک تخت چهارنفره در اتاق خواب.

اساس طراحی نئوکلاسیک نسبت های خالص، خطوط روشن و هندسه ساده است.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طرح های رنگی در نئوکلاسیک

استفاده از رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی بسیار پر اهمیت است. طرح های رنگی نئوکلاسیک شبیه به پالت رنگ کلاسیک است ؛ گسترده و متنوع است اما روند کلی به وضوح معلوم است. رنگ پس زمینه می‌تواند هم تاریک و هم روشن باشد : سفید ، بژ ، خاکستری ، سایه های قهوه ای ، ماسه ای و ترکیبی از همه ی این ها. رنگ های روشن و اشباع بیشتر برای دکوراسیون استفاده می‌شوند : مبلمان ، پارچه ، لامپ ، نقاشی و …

رنگ هایی مثل:

کبود ، زمرد ، خردلی ، زیتونی رنگ هایی هستند که نباید به یکباره زیاد از آن ها استفاده کرد و در یک یا دو وسیله به کار برده شود کافی است. اگر کلاسیک ها به ترکیبات گرم گرایش دارند ضروری نیست که در فضای داخلی نئوکلاسیک هم از این ترکیبات استفاده شود بلکه در اینجا استفاده از پالت سرد و تیره و حتی دو رنگ متضاد رایج است. نکته اصلی این است که اندازه اتاق این اجازه را به ما بدهد که از این رنگ ها استفاده کنیم و فضای داخلی بیش از حد پر و تاریک به نظر نرسد. احساس راحتی کنید و همه سایه های طبیعی را باهم ترکیب کنید : نقره ای ، کرم ، طلایی ، آبی و شکلاتی. این رنگ ها در هر ترکیبی خوب می‌شوند و همیشه زیبا و گران به نظر می‌رسند.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

نئوکلاسیک

مواد و طرح مناسب در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

نئوکلاسیک در طراحی فضای داخلی در مقایسه با خواستار های سبک کلاسیک هنگام استفاده از مواد، نرم تر و قابل انعطاف پذیرتر است.

در اینجا می توانید از انواع ساده چوب ، سنگ تزئینی و حتی ترکیب مواد طبیعی با مصنوعات استفاده کنید.

کف پوش مناسب این سبک

برای کف پوش می توان از کف پوش سنتی یا پارکت استفاده کرد چون به طور مستقیم از سبک کلاسیک آمده است اما می توانید آن را با یک لمینت عملی تر و بی تکلف تر جایگزین کنید که از پوشش هندی تقلید می‌کند. برای اتاق هایی که در معرض رفت و آمد هستند سنگ، کاشی و سرامیک هم مناسب است.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طراحی سقف در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

همیشه رنگ اتاق نشیمن در دکوراسیون داخلی موضوع مهمی بوده است. سقف های ایده آل در سبک نئوکلاسیک سفید هستند: بوم رنگ ساده یا یک بافت مات یا ساتن را انتخاب کنید. اگرچه حتی در یک اتاق کوچک هم می‌توان از بافت براق به نفع خود استفاده کرد اما پیشنهاد ما به شما بافت های مات است. در لبه های سقف، طرح های گچ بری مرتبی بزنید و در اطراف لوستر می‌توانید از طرح های تزئینی مثل یک گل سرخ استفاده کنید و به آن جلوه زیبایی ببخشید.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طراحی دیوار در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

یکی دیگر از موضوعات مهم در دکوراسیون داخلی طرح و رنگ دیوار است. دیوارها معمولا در فضای داخلی سبک نئوکلاسیک با قالب و تابلوهایی با اشکال و خطوط ساده تزئین می‌شوند و می‌توان به عنوان جایگزین از کاغذ دیواری هایی با رنگ های خنثی ، ساده و یا با نقوش گل نیز استفاده کرد.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

پرده و منسوجات در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

ویژگی پرده در این سبک دکوراسیون  موضوع بعدی است که به آن می پردازیم . در دکوراسیون نئوکلاسیک بیشتر از پارچه های طبیعی استفاده می‌شود ؛ بهتر است به جای ژاکارد و ملیله ، به پارچه های پنبه ای ، کتان ، لنین و پارچه های مخلوط توجه کنید. این پارچه ها نه تنها ارزان تر هستند بلکه کار با آن ها بسیار آسان تر و نگهداری از آن ها نیز راحت تر است. ترکیبات تزئینی در پرده ها در سبک نئوکلاسیک سبک تر و مختصر تر از سبک کلاسیک است. پیشنهادی که ما داریم این است که قسمتی از پایین پرده خود را به صورت متراکم روی زمین گرد کنید. اگر می‌خواهید فرش بیندازید سعی کنید که روی کل کف پوش را با فرش نپوشانید ، ۲/۲٫۵ متر فرش در قسمت طولی کفایت می‌کند.

نورپردازی و نور پس زمینه

فضای داخلی نئوکلاسیک باید روشن باشد، بنابراین مراقب نورپردازی باشید. شما به یک لوستر، لامپ های بلند روی زمین ، گلدان های تزئینی ، لامپ های کوتاه رومیزی و آباژور نیاز خواهید داشت. همه ی لامپ ها باید به صورت متقارن قرار بگیرند : در هر دو طرف مبل ، روی میزهای تخت خواب ، در دو طرف آینه ؛ و سعی کنید عناصری مانند آویز و المان های کریستالی برای تزئین لوستر خود انتخاب کنید. در اتاق خواب ، اتاق نشیمن یا اتاق نهارخوری یک لوستر لوکس و بزرگ تبدیل به نقطه کانونی و مرکز توجهات می شود. برخلاف دکوراسیون سبک کلاسیک در پس زمینه ای که تمام جزئیات مدرن از آن خسته می‌شوند، در نئوکلاسیک می‌توانید از نورپردازی های تزئینی استفاده کنید.

مبلمان نئوکلاسیک

در طراحی فضای داخلی، نئوکلاسیک چیزهای زیای را از روند سبک مینیمالیستی مدرن آموخته است. از حداقل مبلمان و تنها در جاهای ضروری استفاده کنید، در این صورت وضعیت به صورت بصری آسان تر خواهد شد. در کل پیشنهاد می شود از دو سبک مبل راحتی و مبل کلاسیک استفاده کنید و در بیشتر مواقع از چوب روشن یا قرمز و گاها نیز از چوب های رنگ شده شود. مبلمان اضافی و سنگین وزن تقریبا هیچ گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. تکیه گاه های بلند و برازنده به سهولت استفاده از صندلی و تخت خواب ها کمک می‌کند. میزهای تزئینی ، میزهای قهوه و یا میزهای ضیافت و سایر عناصر کلاسیک در کنار مبلمان خوب به نظر می‌ رسند.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

دکور و لوازم جانبی در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

دکوراسیون نئوکلاسیک همچنان مجلل و غنی است اما مطیع تر از فضای داخلی کلاسیک به نظر می‌رسد. قالب ، ستون ، گچ ، آستانه و پانل های دیواری در سبک نئوکلاسیک مختصر و مدرن تر هستند. می‌توانید از پارچه مبلی روزمره و کاربردی تر به جای مخمل استفاده کنید. در سبک نئوکلاسیک همانند کلاسیک گلدوزی، سایبان و لامپ ها در جای خود باقی مانده اما ساده تر شده است.

طراحی پنجره ها، درها و قوس ها با استفاده از:

عناصر گچ بری و پلیورها را فراموش نکنید. یکی از لوازم جانبی شیک در سبک نئوکلاسیک یک شومینه واقعی یا مصنوعی است؛ آن را با محدودیت تزئین کنید، اما کل منطقه را با یک قاب چوبی حک شده یا یک آینه بزرگ برجسته کنید. در فضای داخلی نئوکلاسیک، سطوح آینه دار خیلی رایج است، این سطوح آینه دار درجات بصری اتاق را بزرگ تر می کند و آن را روشن تر جلوه می‌دهد.

سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون فضای داخلی

نئوکلاسیسیسم آنقدر هم خواستارتر و جهانی تر از کلاسیک گرایی سنتی، باروک یا روکوکو نیست؛ به راحتی و با هماهنگی می‌توانید از این سبک در هر اتاقی استفاده کنید ، کافی است که به اصول کلی پایبند باشیم.

دکوراسیون اتاق نشیمن نئوکلاسیک

سبک اتاق نشیمن نئوکلاسیک بسیار لوکس و راحت و مدرن است. این اتاق برای پذیرایی و شب های دلپذیر و آرام خانواگی ساخته شده است. اتاق نشیمن قلب خانه است، به همین دلیل باید فضای داخلی آن با دقت برنامه ریزی شود. سبک دکوراسیون نئوکلاسیک می تواند به طرز ظریفی بین تجملات و ساده گرایی تعادل برقرار کند.

دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

آشپزخانه های نئوکلاسیک تازه ، شیک و کاربردی به نظر می‌آیند. طبخ غذا ، ملاقات با مهمانان یا صرف شام های خانوادگی در چنین آشپرخانه ای عالی به نظر می‌سد. برای انجام این کار ، ابتدا یک میز ناهارخوری تجهیز کنید ؛ می‌بینید که چگونه این میز به طور طبیعی در مرکز آشپزخانه نئوکلاسیک جای می‌گیرد. به انتخاب موارد توجه ویژه ای داشته باشید ، زیرا آشپزخانه همیشه رطوبت ، دما ، چربی و بوی مواد غذایی را به خود می‌گیرد. میزهای ساخته شده از سنگ مصنوعی ، کابینت های چوبی و تخته سنگ موزاییکی به نظر انتخاب های خوبی هستند.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

دکوراسیون اتاق خواب نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک برای اتاق هایی که روشن هستند و هوا به خوبی رو بدل می‌شود عالی است. مرکز اتاق باید یک تخت خواب زیبا و گسترده قرار بگیرد که هر دو طرف آن توسط میزهای کوچک به همان سبک قاب بندی شده است. بهتر است اگر اتاقتان فضای خالی دارد در یک گوشه ی آن کمد لباس بگذارید. یک مبل تیره و چوبی در گوشه ی اتاق بسیار شیک به نظر می‌رسد.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

دکوراسیون حمام نئوکلاسیک

اگر حمام کوچکی دارید اما می‌خواهید احساس راحتی و تجمل را در آن ایجاد کنید، نئوکلاسیک بهترین انتخاب برای شما است. این سبک دکوراسیون نسبت به فضای داخلی کلاسیک کم حجیم تر و مدرن تر است. می توانید از آینه، کاشی های مرواریدی و رنگ های نقره ای استفاده کنید و حتی می‌توانید یک مبل کوچک در گوشه ی حمام خود قرار دهید تا جلوه ی شیک تری به حمامتان بدهید.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

دکوراسیون اتاق کودک به سبک نئوکلاسیک

ممکن است اینطور به نظر برسد که نئوکلاسیسم برای طراحی اتاق کودک سبکی سفت و سخت است اما در حقیقتی ساده و مختصر ، این سبک پس زمینه ای آرام دارد که باعث می‌شود کودک شما تجربه هایی دلنشین داشته باشد

برای اینکه بخواهید کامل فضای داخلی اتاق را تغییر بدهید اسباب بازی ها ، منسوجات و دیگر وسایل کودک کفایت می‌کند و اگر فقط یک وسیله  نئوکلاسیک خنثی و روشن به عنوان پایه در اتاق داشته باشید با هریک از این ها ترکیب می‌شود و در نتیجه این اتاق همراه با کودک شما رشد می‌کند.

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک

دکوراسیون سالن ورودی نئوکلاسیک

سالن ورودی کارت ویزیت خانه است، زیرا همواره اولین تصور از خانه را در ذهن مهمانان ایجاد می‌کند و حال و هوای خانه را نیز تنظیم می‌کند. تزئین سالن کار سختی است : شما باید به دقت هر آنچه را که لازم دارید در سالن جای دهید؛ لباس آویزان کنید ، کفش ها را در جای مناسب قرار دهید و آینه مناسب داشته باشید. سبک نئوکلاسیک مختصر و ساده به زیبایی و شیک بودن آن کمک خواهد کرد. برای دکوراسیون سالن ورودی ، موادی را انتخاب کنید که در برابر سایش مقاوم هستند.

پانل های قابل شست و شو در طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی

به جای کاغذ دیواری های کاغذی و کاشی به جای پارکت انتخاب های نسبتا بهتری هستند. نورپردازی روشن و سایه های خاموش نور به سبک نئوکلاسیک به طور ویژه ای با راهروهای کوچک و تاریک سالن های ورودی مرتبط است.

این مقاله در مورد طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک داخلی توسط وبسایت تخصصی دنیای طرح ارائه شده است. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده باشد. لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.



درباره نویسنده

admin 512 نوشته در دنیای طرح دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *