سبک های هنر تصویری
سبک های هنر تصویری
رئالیسم یا واقع گرایانه
رئالیسم به صورت جامع و کلی به مفهوم حقیقت، واقعیت و وجود مسلم، و نیز نفی تخیلات و امور ناممکن و غیر عملی است. رئالیسم در هنرهای تصویری و ادبیات، نمایش چیزها به شکلی است که در زندگی روزانه هستند، بدون هرگونه آرایش یا تعبیر افزون. در این شیوه از نقاشی درآن هنرمند باید درنمایش طبیعت (طبیعت بدون انسان وبا انسان) از هرگونه احساساتی گری خودداری کند .
در هنر نقاشی، رئالیسم به معنای:
نمایش اشیا و موضوعات به صورت طبیعی است، به گونه ای که نقاش تخیل و ابتکار عمل خود را در نحوه پیاده کردن آن موضوع دخالت ندهد و هر موضوع به همان گونه که در دنیای خارج دیده می شود در نقاشی به نمایش در می آید. این سبک نقاشی در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه رواج پیدا کرد. در حقیقت به عنوان شاخه ای فرعی از سبک رومانتیسیزم (Romanticism ) بود که با این ایده که می خواست نمایش دقیقی از زندگی روزمره را نمایش دهد از آن جدا شده و خود به یک سبک Movement در هنر نقاشی بدل شد.
امپرسیونیسم
دریافتگری یا امپرسیونیسم شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیده های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ های تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش های نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمیشود.
شیوه دریافتگری
به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال١٨٧۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتی از طلوع آفتاب به فرانسوی: levant soleil, Impression گرفته شده است. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. دریافتگری همچنین نام نهضتی در موسیقی است.
پست-امپرسیونیسم
پس از امپرسیونیسم یا «پست امپرسیونیسم» را «ادراک گرایی الحاقی » هم خوانده اند. گروهی از نقاشان امپرسیونیست کوشیدند که مرزهای تازه ای را در هنرهای نقاشی به وجود آورند. لیکن این کوشش، کوشش جمعی و برای هدفی خاص نبود.
بدین جهت مکتب پست امپرسیونیسم را:
مرحله ای الحاقی از همان تحول امپرسیونیست ها تلقی می کنند.
ژرژ سورا
با شیوه «دیویز یونیزم» یا نقطه پردازی ، جنبه های علمی و فیزیک رنگ را وارد عالم نقاشی کرد. ون گوک، گرایش های اکسپرسیونیستی را درآثارش نشان داد و با قلم زنی های دیوانه وارش برسطح بوم، بیانگر جنون و عصیان عصر خویش شد.
معروفترین هنرمندان این سبک:
پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن بوده اند.
نئوامپرسیونیسم
نودریافتگری یا نئوامپرسیونیسم (به انگلیسی: Impressionism-Neo ) جنبشی در نقاشی فرانسوی بود که هم ادامه دهنده دریافتگری (امپرسیونیسم) بود هم واکنشی در برابر آن. نودریافتگری مانند دریافتگری دلمشغول بازنمایی رنگ و نور بود، ولی بر خلاف دریافتگری می کوشید که آن را بر مبانی علمی استوار کند.
اساس نظریه نودریافتگری:
دیویزیونیسم و تکنیک مرتبط با آن نقطه چینی (پوانتیلیسم) بود.
یعنی نقطه های مجزا با رنگ های خالص را به گونه های در نقاشی به کار برده می شوند که:
در صورت دیده شدن از فاصله مناسب، حداکثر شفافیت و درخشش را به دست دهند. در چنین نقاشی هایی نقطه های هم اندازه اند و به گونه های انتخاب می شوند که با مقیاس تابلو هماهنگی داشته باشند. هنرمندان این مکتب با استفاده از این دیدگاه علمی، قصد نمایش ذرات بنیادین (نور و رنگ) را در آثار تجسمی خود داشته اند و…
ادامه مطالب در فایل PDF
عناوین اصلی و سرفصلهای پی دی اف تحلیل سبک های هنر تصویری:
- تاریخچه
- معرفی
- رئالیسم
- امپرسیونیسم
- پست امپرسیونیسم
- نئو امپرسیونیسم
- اکسپرسیونیسم
- اکسپرسیونیسم انتزاعی
- کوبیسم
- فوتوریسم
- ورتیسیسم
- رومانتیسیسم
- پرسیژنیسم
- مینی مالیسم
- سورئالیسم
- گرافیتی
- آپ آرت
- باربیزون
- فتورئالیسم
- تونالیسم
- باروک
- استاکیسم
- آبستره جلوه ای از ھنر نوگرا
- کنستراکتیویسم
- روکوکو
تحلیل سبک های هنر تصویری، به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دنیای طرح و در قالب پی دی اف Pdf تهیه شده است و هم اکنون در اختیار شما کاربران عزیز قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این Pdf، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه سبک های هنر تصویری را در دست خواهید داشت که میتواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوقالعاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. لطفا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دیدگاه ها